Tuesday, October 9, 2012

Jangan Diperam Lesen Itu..(^^)

Assalamualaikum semua..
Ada tak siapa-siapa antara pembaca blog saya ni, yang dah ada lesen memandu tapi takut nak bawa kereta? Hehe dulu saya pernah jadi macam tu..Ada lesen kereta, bukan P tapi lesen penuh, tetap tak berani nak bawa kereta..Ambil lesen tahun 2008 tapi tak pernah bawa pun kereta selepas tu..
First maybe sebab masa tu tak ada kereta sendiri, dan lepas dapat lesen, saya masuk Maktab..Tumpang kawan pergi kelas dan praktikal..So simpan saja lesen tu..Nak bawa kereta orang saya tak berani..Jadi apa-apa haru-biru..Memanglah tak minta, tapi kalau nak jadi..
Simpan punya simpan, peram punya peram, renew punya renew akhirnya baru-baru ni, masa birthday suami saya, saya buat surprise (err surprise ke namanya tu? (^^) ) Kebetulan hari tu memang agak stress dengan kerja dan hal-hal yang berlaku, saya sms suami:
"Jom, ajar bw kereta..otak dh letih pikiaq psai kerja, jom la bt bnda br plak.."
Ok, maafkan 'bahasa' orang sms ye..Memang macam tu pesennya..Dan suami saya balas balik:



"Cantik"

Tu ja..Tapi memang saat yang ditunggu-tunggu pun..Hehe selama ni, saya tak nak bawa kereta sendiri sebab saya tak nak masa kami berjumpa dalam sehari jadi kurang disebabkan waktu kerja suami yang tak tentu masa..Sekurang-kurangnya setiap pagi waktu nak ke sekolah, sempat kami luang masa bersama..
Lepas balik sekolah, sempat kami lunch bersama juga..Lepas tu, ha tunggu malam buta nun baru nak jumpa balik..Kadang-kadang sampai ke Subuh baru sampai rumah..So saya tekad tak nak drive sendiri..Hehe bukan manja atau mengada-ngada, tapi saya tak nak masa kami bersama cuma 1 jam saja dalam 24 jam yang ada dalam satu hari..
Tapi akhirnya, saya terpaksa akur dengan pilihan yang ada..Actually tak ada pilihanlah kot sebab akhirnya saya kena drive juga ke sekolah..Hmm perubahan hidup yang kami buat sekarang ni, demi kesenangan di masa depan, membuatkan saya redha dan pasrah dengan apa yang telah diaturkan olehNya..



Paling tidak, taklah rasa rugi asyik renew lesen yang diperam lama tu..Hehe tapi tak sangka pula, ada yang dok peram lesen bertahun-tahun, terbakar semangat nak drive juga..Bagus-bagus..Jadi motivasi pada yang lain..Chehh konon..Ramai pula yang menyokong dan puji..Chewahhh malu I..Bila ada keberanian dan usaha untuk drive, dengan sendirinya, kita akan yakin dengan keupayaan diri..Don't let yourself down!




Memang banyak kebaikannya bila dah boleh drive ni..Nak kemana pun senang..Tak payah nak susahkan orang lagi..Terima kasihlah pada siapa-siapa yang pernah tumpangkan saya waktu emergency dahulukala..Jasamu dikenang..Walaupun suami cakap, lengan hamba lebih kurang sama saja dengan stereng Myvi tu, tapi boleh control tau kereta tu..Bukan kereta yang control hamba..
Tapi satu saja ayat yang buat saya rasa termotivasi..Suami cakap, dia semakin sayang pada saya sebab saya dah boleh bawa kereta..Chehhhh kenapa tak cakap awal-awal???!!! Dia ni pun..Kalau tak, sure masa dok couple dulu dah gigih bawa kereta tau....(^^)  



5 comments:

  1. wow kak haida dh drive keta sndri skg...
    nnt bla2 free bley la mai amek kami..
    bwak kami p ronda2 penang kaa..hehheh

    ReplyDelete
  2. haha..nk bawa ronda? ada bran ka?hehe insyaAllah selamat..=)

    ReplyDelete
  3. bwak ronda2 laa..kami xlama dh dok penang nie kak..
    tggl bpa mggu jee lg..bla lg nk kuar sama..hehhe

    ReplyDelete
  4. Huhu..sy sampai skrg still x drive...mmg skrg ni dlm hati mmbuak2 rs nak drive..tp tu la x confident sgt..padahal lesen sy dr 2008 smpai 2014 ni hnya terperam jerr..huhu..doakan la sy ada kkuatan nak drive

    ReplyDelete
    Replies
    1. hehe lama sangat tuuuu...nanti lama-lama takut pula nak bawa..hmm cuba target bila nak bawa..saya dulu pun target nak buat surprise birthday present untuk husband..tapi bila dah boleh bawa...ha kau, gila stereng pula jadinya..hihihi..chaiyok..chaiyok..!!!

      Delete

Terima Kasih Sudi Komen....=)

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...