Friday, May 8, 2015

Guru Praktikal Dan Guru Pembimbing

Assalamualaikum dan salam sejahtera semua..



6 tahun dulu, terkial-kial juga saya waktu praktikal kat sekolah orang.. Takut-takut saja sebab tak berani nak buat silap.. Maklumlah, banyak mata-mata yang memerhati.. Waktu praktikal tu la, saya baru belajar cara nak ambil hati budak, cara nak handle kelas, nak control murid-murid, nak sediakan bahan mengajar, nak pastikan objektif pelajaran hari tu tercapai dan macam-macam lagilah.. 



Serba-serbi nak kena complete dan perfect.. Syukur saya dapat pensyarah dan guru pembimbing yang sangat baik.. Pernah sekali, waktu lecturer tengah pantau kelas saya, ada seorang budak dari kelas lain masuk dan ludah atas kepala anak murid saya.. Saya terkedu seminit.. Mangsa tu dengan sayu ja panggil saya.. "Cikguuuuuuu.." 



Mujur saya dah kenal murid tu (dia akan dipindahkan ke sekolah pendidikan khas sebab ada masalah), terus saya tarik tangan dia, cakap elok-elok, bagi kertas lukisan (memang dah ready bahan takut dia masuk, dan memang dia masuk kelas saya!), bawa dia duduk sebelah lecturer saya.. Hahahaha



Hari tu pula saya tak sihat, demam, so saya tak ada idea nak buat macam mana dengan budak tu.. Ok pula dia duduk sebelah lecturer saya dan siap boleh sembang-sembang dan warnakan lukisan yang saya bagi tu.. Habis kelas, lecturer tu puji saya sebab saya cool saja handle kelas dan murid tu.. Gila tak cool, lecturer observed kot.. Ikutkan hati nak je bagi 'lima kupanggggg', tapi tak boleh.. 



Waktu nak hujung-hujung praktikal tu, mak saya yang tercinta jatuh sakit, masuk hospital.. Tak lama, dalam 10 hari macam tu, mak saya meninggal.. Betapa terkesannya saya masa tu.. Dengan workload yang banyak, komitmen kena tip top dalam tempoh praktikal tu, saya tabahkan hati saja dan redha dengan apa yang jadi.. Plus, masa tu jugalah gatai nak kahwin.. Haruuuuu..



Hmm, saya buat entry ni sebab tadi di sekolah ada buat makan-makan, jamuan perpisahan macam tu, untuk 2 orang cikgu praktikal yang dah tamat sebulan praktikal di sekolah saya.. Saya jadi guru pembimbing pula.. Ini kali kedua saya jadi guru pembimbing untuk cikgu praktikal.. Jauh beza cikgu praktikal dulu dan sekarang..



Saya dapatlah cenderahati comel-comel dari cikgu-cikgu praktikal tu.. 
Haqap-haqap seketoi dua pesanan dan tunjuk ajaq yang cek bagitau tu hangpa ingatlah noooo..












Ni pula hadiah daripada cikgu-cikgu praktikal tahun lepas.. (^^)






Dulu saya dapat lecturer dan guru pembimbing yang baik masa saya praktikal, so saya pun buat benda yang sama juga.. Tak cengei aih dengan depa.. Tunjuk ajar mana yang patut.. Kalau buat salah, tegur tetap tegur.. Perbetulkan mana yang silap.. Dapatlah hadiah, yeayyyy... (^^) 

No comments:

Post a Comment

Terima Kasih Sudi Komen....=)

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...