Sunday, May 10, 2015

Resepi : Ayam Masak Kicap Warna-Warni

Assalamualaikum dan salam sejahtera semua..







Haaaaa tu diaaa tajuk entry, bukan main lagi.. Ayam masak kicap warna-warni tuh.. Mana nak cari resepi ni kalau bukan kat blog saya saja.. Nampak tak betapa meriahnya masakan saya kali ni..







Senang sangat nak masak haaa.. Goreng ayam yang diperap dengan garam dan kunyit.. Nak goreng garing boleh, nak goreng sekejap saja pun boleh.. Bila dah masak, asingkan ayam dan tuang minyak menggoreng tadi dalam bekas.. Tinggal sikit saja dalam kuali untuk menumis.. Lepas tu, tumis bawang besar dan bawang putih.. Saya suka guna satu kuali saja untuk memasak, senang, tak payah susah-susah nak basuh lepas guna..



Bila dah naik bau, masukkan ayam tadi, kemudian masukkan semua sayur yang berwarna-warni macam kobis ungu (warna ungu), kentang (warna kuning), saderi (warna hijau), capsicum (warna merah), carrot (warna oren) dan tomato (warna oren)..



Nak pedas, saya masukkan 5 biji cili padi yang diketuk-ketuk dan juga serbuk lada.. Kemudian masukkan kicap, sos tiram dan juga air.. Saya tak guna gula atau garam pun sebab rasanya dah cun-cun ikut citarasa saya.. Masak hingga mendidih dan angkat.. Saya masak sayur sekejap saja jangan sampai layu sebab suami saya tak suka.. Lagi pun bila masak lama-lama hilang pula khasiat sayur-sayur tu..






Senang masak ni, satu lauk dah lengkap dengan protein dan sayur-sayuran.. 
Sekali-sekala masaklah warna-warni macam ni, baru selera nak makan..



Selamat mencuba.. (^^)





No comments:

Post a Comment

Terima Kasih Sudi Komen....=)

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...