Saturday, November 17, 2012

DIY : Potong 'Layer' Rambut Sendiri

Assalamualaikum semua..

*Google

Pernah tak anda menghadapi masalah nak cari kedai gunting rambut yang memang untuk Muslimah sahaja? Tak bercampur 'unisex' untuk lelaki dan perempuan? Hmm kalau anda pernah rasa susahnya nak cari kedai gunting rambut khas untuk Muslimah sahaja, memang anda kena baca entry saya kali ni sampai habis..Sure lepas ni, saya jamin (hehe berani pula nak bagi jaminan) anda akan kata selamat tinggal kedai gunting rambut..
Saya pun dah lama perhati dan cari di Pulau Pinang ni kedai gunting rambut khas untuk Muslimah saja..Tapi setakat yang saya tahu, cuma ada satu saja kedai memang untuk pelanggan perempuan saja..Tapi sekejap saja dia buka di Gelugor lepas tu berpindah ke Relau pula..Sepanjang tempoh tu, saya dah susah hati sebab tak tau nak gunting rambut dimana..Memanglah banyak salon dan kedai gunting rambut kat Penang ni..Tapi semuanya bukan Muslim..Rambut tu aurat, kena jaga walau nak potong pun..
So, dah sampai tahap rimas dah rambut saya dah panjang sampai melebihi bahu, saya pun mulalah fikir secara kreatif macam mana kaedahnya kalau nak potong rambut sendiri..Godeklah internet dan Youtube..Tup-tup jumpa satu brand ni Creaclip namanya..Memang mudah cara nak potong guna benda alah ni..Tapi imported dan susah nak cari di Malaysia..Ke ada yang tahu dimana nak beli di Malaysia ni?


*Google
Then godek lagi..Terjumpalah satu video ni macam mana nak potong rambut sendiri guna apa yang ada di rumah sahaja..Tak payah nak beli Creaclip ke apa..So, dengan semangat wajanya, saya pun terus excited nak kerjakan rambut saya ni..Fuhh, first time nak potong rambut sendiri ni, sebelum ni trim sikit-sikit saja..Kira habis nekadlah ni nak potong juga..So, saya pun sediakan semua alatannya macam dalam gambar di bawah ni..
Eh mana gunting? Yes, tak ada gunting pun..Saya cari pisau cukur yang dah digunakan..Encik suami saya tak ada di rumah, so saya geledah barang dia..hehe..Kalau nak guna yang baru, takut tajam sangat nanti tak pandai nak agak, terlebih potong pula..Sikat besar boleh, sikat kecil pun boleh..Penyepit rambut besar dan bobby pin yang kecil-kecil tu.. 
Then, saya ambil meja Jepun, letak depan cermin, saya duduk bersila..Saya lapik suratkhabar lama atas meja, saya ambil baju lama dan selimutkan badan, kepit dengan peyepit baju dari belakang..hehe kan semua benda dah ada di rumah tu..(^^)
So macam mana nak mulakan potong rambut sendiri? Sambung dalam entry selepas ni..Kalau saya buat semuanya, nanti dah jadi novel 120 muka surat pula..Ok jom kita tengok next entry..

2 comments:

  1. Dekat kompleks dato kailan kepala bats penang ada kedai gunting rambut muslimah

    ReplyDelete
    Replies
    1. Oh ya ka?tapi sekarang dah tak pergi kedai lagi..dah boleh potong sendiri dah..2,3 kali dah try makin elok..anyway TQ sebab inform..kot2 ada yang tanya boleh bagitau..

      Delete

Terima Kasih Sudi Komen....=)

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...