Wednesday, November 21, 2012

Macam-Macam Ragam Manusia

Assalamualaikum semua..
roundpenang.blogspot.com



Pernah makan di Nasi Kandar Beratur di Pulau Pinang? Ok, ramai yang pernah makan disini rasanya..Harga disini lebih murah tau kalau nak dibandingkan dengan kedai mamak lain yang sedia ada restoran dan cawangan tu..Tapi dalam entry ni, saya bukan nak cerita tentang kedai makan ni..Saya nak cerita apa yang berlaku di sekitar kedai nasi kandar ni, pada malam saya dan suami makan disini beberapa hari lepas..
Waktu kami sampai dan parking kereta di tepi jalan, ada seorang lelaki pangkat pakcik, melambai-lambai pada kami dan cakap sesuatu..Dia datang dekat dengan kereta..Pakaian nampak kotor dan serabut..Tak jadi kami nak keluar..Nampak macam mabuk saja..Cakap apa pun tak faham dan tiba-tiba saja dia bongkok dan tunduk di jalan..Depan kereta kami..Adalah dalam 5 minit juga macam tu..Diam saja..Saya cakap pada suami, 'Apa pula yang dia buat tu? Takkan tertidur kot?'
Kemudian dia berdiri, dia cakap 'Ok bos, ok, parking sini'..Sambil tangan tunjuk tanda best a.k.a thumbs up..Kemudian dia nampak ada kereta yang baru nak parking di seberang jalan, dia jerit 'Ok bos, ok parking ok'..Dia pergi pula pada kereta tu..Barulah kami keluar dari kereta..Terus ke kedai nasi kandar..
Bila dah nak habis makan, dalam banyak-banyak suara orang bercakap di situ, tiba-tiba dengar macam orang mengaji ayat-ayat Al-Quran..Aik? Saya tercari-cari juga, siapa yang tengah mengaji ni..Kemudian bila kami nak ke kereta, nampak seorang lelaki, pakai lengkap, siap dengan ketayap, pegang tongkat orang cacat penglihatan, tengah mengaji dengan suara yang kuat di bawah pokok dekat dengan meja makan kedai nasi kandar tu..
Saya pun tak pasti, memang dia ada di situ tiap-tiap malam atau pun malam tu saja..Suara dia mengaji sangat lantang dan sedap juga..Ada juga saya terfikir, tak adakah siapa-siapa yang berkenaan nak ambil dia untuk diasah bakat mengaji tu?..
Bila nak sampai ke kereta, nampak pula di seberang jalan ada sekumpulan budak-budak muda belasan tahun, lelaki, melepak ramai-ramai..Ada yang duduk atas motorsikal, ada yang tak berbaju, ada yang tengah hisap rokok, ada yang ketawa dan bercakap seolah-olah semua orang disitu pekak-pekak saja..Kuat sangat dik oiiiiii..
Bila masuk dalam kereta, tiba-tiba saja pakcik tadi datang balik..Dia kata 'Ok bos, ok'..Suami saya hulur RM 1.00 sebab nak dia jauh sikit dari kereta..Orang macam tu dapat RM1.00 pun dah ok..Terus dia angkat ibu jari dan tengok nombor plat kereta kami..'WMW Wilayah Perkesutuan, bagus, bagus'..Pakcik tu kata sebelum dia cari kereta lain pula..Kami gelak sajalah..Sebut pun tak betul dah..
Saya tanya suami, 'Abang bagi seringgit ka?' Suami saya jawab, 'Lebih baik bagi duit walaupun seringgit, daripada dia p mencuri kat mana-mana pula..Kurang sikit pencuri'..Betul juga, kan?
Hmm macam-macam ragam manusia yang saya dapat tengok malam tu..Semuanya buat hal masing-masing dengan cara masing-masing..Nampak macam ada yang tak kena, tapi mungkin tu saja cara mereka rasa bahagia..Entahlah..Cuma yang simpatinya, semuanya dari bangsa sendiri..Kesian.. 
*Google..tak terfikir pun nak ambil gambar semua kejadian tu..

2 comments:

Terima Kasih Sudi Komen....=)

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...