Thursday, January 31, 2013

♥ Mak ♥ Sewangi Bunga Melur

Assalamualaikum semua..



Dah lama sebenarnya saya nak update blog dengan entry ni..Tapi dah lama tak sempat nak pegang laptop dan update blog..Kalau sempat update pun guna handphone saja..So, bila dah ada peluang ni, saya nak update tentang kisah arwah mak saya dan bunga melur..



Beberapa minggu lepas, saya ada bawa balik baju dan jubah arwah mak saya dari kampung..Dah lama niat nak kumpul baju dan jubah arwah mak saya yang mana masih elok untuk dipakai..Saya nak sedekahkan pada siapa-siapa yang nak di sekolah tu..So, sebelum saya bawa ke sekolah, saya lipat dulu semua baju dan jubah tu elok-elok..Semuanya nampak macam baru sebab mak saya memang pandai jaga baju dia..



Bukan saya tak nak pakai, tapi tak muat..Arwah mak saya kecil, comel saja orangnya..Saya teringin nak pakai, tapi tak cukup labuh untuk saya..Sambil-sambil lipat tu, sebak juga bila teringat semua baju dan jubah tu pernah dipakai oleh mak saya..Bergenang air mata bila teringat..Rasa macam tak nak bagi saja pada orang..Tapi kalau nak simpan nak buat apa? Lebih baik saya sedekahkan pada yang sudi nak pakai..Ada faedah..Moga-moga dapat pahala..InsyaAllah..  



Satu-satu saya lipat..






Setiap helai saya check dulu dalam poket takut ada apa-apa yang tertinggal..Sekali terasa keras dalam jubah bunga-bunga warna purple ni..Saya rasa macam tisu..Tapi bila saya keluarkan, rupanya bunga melur yang dah kering..Saya tersenyum..Arwah mak saya selalu bawa bunga melur dalam poket baju atau jubah sebab nak bagi wangi..Orang dulu-dulu tak payah nak spray minyak wangi..



Guna 'minyak wangi' semulajadi..Lagi harum.. 
Memang mak saya tanam pokok bunga melur ni di kampung..



Tapi saya kagum tengok bunga melur ni..
Walau pun dah empat tahun, bentuk dan rupa bunga melur tu masih elok..
Cuma warna saja dah jadi warna coklat..



Esoknya bila saya bawa baju dan jubah ni ke sekolah, ramai pula yang nak ambil..
Alhamdulillah, moga dapat sedikit kebaikan dari apa yang saya buat..(^^)


No comments:

Post a Comment

Terima Kasih Sudi Komen....=)

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...