Thursday, July 18, 2013

Resepi : DIY Acar Buah Mudah

Assalamualaikum semua..



Kali ni saya nak kongsikan cara nak buat acar buah..Buah yang dah dijeruk tu..Waktu bulan puasa ni sedap kalau dapat makan acar buah dengan nasi panas-panas..Dah lama sangat sebenarnya teringin nak buat sendiri acar ni, tapi asyik tertangguh saja..



Akhirnya saya berjaya juga buat acar buah ni minggu lepas sebab ada lebihan jeruk kering yang saya beli di Cameron Highlands..Baru nak kongsikan resepi dalam entry kali ni..hehehe..Ok saya tengok macam-macam cara nak buatnya..Tapi saya buat ikut selera saya..Iyalah kan, dah saya yang nak makan mestilah ikut selera sendiri..(^^)









Ok bahan-bahannya ikut sukatan selera sendiri ok:


Kismis
Jeruk buah-buahan - boleh dipotong kecil / dadu
Kurma - dipotong dua & dibuang biji
Halia - dihiris nipis dan memanjang
Bawang putih - dipotong dua
Bawang merah - dipotong dua
Cili giling
Sos cili
Air
Minyak masak
*Halba campur
*Rempah kari



*Boleh juga kalau tak masukkan..Saya suka rasa rempah sikit..



Cara memasak ikut cara saya memang mudah..


  1. Dengan api perlahan, panaskan minyak di dalam periuk..
  2. Masukkan kesemua bahan di dalam periuk..
  3. Gaulkan kesemua bahan hingga sebati dan tunggu hingga masak..








Dapatlah 3 bekas comel ni..



Selamat mencuba..(^^)

4 comments:

  1. terima kasih berkongsi resipi...terima kasih sudi keteratak bunda...

    salam ramadhan...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Terima kasih sebab bunda sudi komen kat blog saya yang tak seberapa ni..hehe

      Delete
  2. Mudah dan simple. Kena cuba masak. Terima kasih

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ye mudah saja nak buat acar buah..kalau ikut resepi ni tahan 3 bulan..letak di suhu bilik..kalau simpan dalam peti sejuk lagilah lama..cubalah ye..

      Delete

Terima Kasih Sudi Komen....=)

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...