Tuesday, August 13, 2013

Resepi - Puding Roti Yang 'Melting' Dalam Mulut

Assalamualaikum semua..



Dah puas beraya sakan? Dah puas makan ketupat, lemang, rendang dan kuih raya? Ok, masa untuk tukar menu pula..Saya nak share resepi puding roti..Alaaa yang ramai blogger post dalam entry masing-masing sebab senang nak buat..Saya pun nak juga masukkan dalam blog kesayangan hamba sebab nanti bila dah lupa resepi boleh tengok balik..hehehe



Buat pun sebab ada balance roti lagi lima keping..Expired hari ni..Tengok bahan semua ada di dapur..Senang pun senang, jadi bermulalah proses nak buat puding roti ni..Saya cuba resepi dari blog Cahaya Hidupku (klik DI SINI)..Minta ampun ye tuan tanah, saya buat resepi derhaka ikut selera saya..huhu


  
Bahan-bahan:

4 keping roti- dipotong kecil-kecil
*saya guna 5 keping sebab balance pun 5 keping ja hehe


1 tin susu cair (375ml)
*saya alah dengan susu, so ganti dengan santan serbuk, perasa pandan bancuh dengan air suam 1 mug

2 biji telur
*pun guna 2 biji telur

4 sudu besar gula
*saya guna 4 sudu gula tapi tak penuh sangat sebab tak suka manis

1 sudu kecil esen vanilla
*saya guna setengah sudu besar

2 sudu butter
*saya cuma sapukan pada roti, tak sampai 2 sudu pun takut berminyak

sedikit kismis
*kismis dah habis masa buat salad buah, so tak letak apa-apa huhuhu

*saya masukkan secubit garam sebab nak bagi rasa lemak pada santan..



Saya masukkan semua bahan kecuali butter di dalam bekas dan pukul hingga sebati..Sapu butter pada roti dan susun dalam loyang..Tuang bahan-bahan tadi di atas roti..Kukus dalam 20-25 minit..Tapi tadi saya teman suami makan sambil sembang-sembang terlajak kukus pula sampai setengah jam..Tapi tak apa, tak ada apa-apa pun yang berlaku pada puding saya..huhuhu






Dah siap kukus, tunggu dah sejuk baru dimasukkan ke dalam peti ais..




Tu dia..puding saya yang melting dan sejuk sangat bila masuk dalam mulut..Yummehh!!
Selamat mencuba! (^^)

No comments:

Post a Comment

Terima Kasih Sudi Komen....=)

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...