Saturday, September 21, 2013

Resepi - Sambal Hitam Soto Dan Bihun Sup

 Assalamualaikum semua..



Nak belajar tak resepi mudah buat sambal hitam soto atau bihun sup ni?..Cakaplah nak ye, kalau tidak, malu saya sebab gigih buat entry ni tau..huhu..Ni sambal yang biasanya kita makan dengan soto ayam..Tapi kalau saya, saya suka makan dengan bihun sup, laksa penang dan juga buat masak sayur kailan..Pernah juga saya masukkan dalam sayur pucuk paku, nasi goreng, cicah dengan ulam dan macam-macam lagilah..Why? Of course la sebab sedapppp!



Saya buat sambal ni sebab nak makan dengan laksa di sekolah..Adalah buat makan-makan sikit..Tapi saja buat banyak, simpan dalam peti sejuk..Tahanla dalam seminggu dua..Minggu yang saya demam tiga serangkai tu, saya teringin sangat nak makan soto ayam..Ayam pun ada, nasi impit pun ada, sambal hitam pun dah ada, gagahkan juga diri buat sup ayam..Padahal hari tu saya MC tak larat nak ke sekolah..huhu



Tekak tak nak makan yang dibeli, nak sup ayam juga..So saya buat soto ayam simple saja dan makan dengan sambal hitam tu..Wallaaaa berasap bila makan panas-panas dan pedas-pedas..Huhu derhaka pada nasihat tuan doktor yang dah penat pesan kat saya jangan makan pedas nanti lagi sakit tekak..Tak tahan godaan tau tengok sup dan sambal tu..





Soto ayam simple, ayam pun seketoi-seketoi..(^^)



Teringin tak tengok sambal hitam tu? Meh kita tengok resepinya meh..


Bahan-bahan yang diperlukan hanyalah segenggam cili padi, 5-6 ulas bawang merah dan bawang putih, kicap pekat, gula dan garam..Boleh juga nak letakkan secubit belacan kalau suka..Bersihkan semua bahan dan kisar..Ada yang suka kisar kasar-kasar, saya suka bagi hancur lumat..Kemudian masukkan semua bahan dalam periuk dan masak hingga mendidih..Oh ya, sebelum tutup api tu rasalah sikit..Kalau terkurang gula atau garam bolehlah tambah ikut selera masing-masing ye..(^^)





Sambal saya baru dikeluarkan dari peti sejuk, so nampak agak pekat..



Selamat mencuba! (^^)



No comments:

Post a Comment

Terima Kasih Sudi Komen....=)

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...