Friday, December 27, 2013

Tok Nekkk, Cek Nak Balik Kampung Minggu Depannn..

Assalamualaikum semua..



Hehehe tajuk entry macam apa saja kan..Kelmarin saya kena jaga kelas tambahan untuk murid yang nak naik Tahun 6 2014..Saya kena Subjek Sains..Hehehe no hal masih ingat lagi ilmu yang ada dalam kepala ni..Kelas yang saya jaga ialah kelas paling last sekali..Tapi jangan tak tahu, waktu buat soalan dalam modul yang dah dapat tu, siap cakap kacang ja nak buat..Senanglah kononnya tu..



*Awat tak tau, asai senang ja macam kacang..???



Waktu buat soalan tentang teknologi, biasalah budak-budak ni dah cuti lama, ingat-ingat lupalah..Ada soalan tentang kepentingan teknologi bagi memudahkan manusia..Murid kena pilih jawapan yang betul..Lebih kurang macam tu lah..Salah satunya tentang komunikasi..Murid-murid ni buat-buat muka blur betul atau tidak teknologi di bidang komunikasi ni buat hidup manusia lebih mudah..



Saya tanya jawapan, ada yang jawab tapi tak pasti..Fikir punya fikir saya bagi contoh, memandangkan semuanya dari Penang, so saya bagi contoh dalam loghat Penanglah..(^^)



'Katalah, kamu ada Tok Nek di Kedah..Kamu di Penang..Kamu nak balik kampung minggu depan..Tapi sebab tak ada teknologi macam telefon, kamu kena jerit kuat-kuat..'



'Tok Nekkkkk, cek nak balik kampung minggu depannnn...'



'Agak-agak Tok Nek kamu dengaq dak?'



Sambil gelak-gelak murid-murid tu jawab,



'Dakkkkkk tak dengaq'



'Ok, bagus, memang tak boleh dengaq..Sebab jarak kamu dengan Tok Nek kamu jauh..Habis tu, penting ka dak teknologi dalam komunikasi ni, nak cakap dengan orang yang jauh?'



'Pentingggggg'



'Ok, dah tau apa jawapannya, tanda di kertas kamu..'



Sambil gelak-gelak semuanya menanda jawapan yang betul..huhuhu



Harap-harap betullah apa yang saya ajar dan harap-harap semuanya ingat cerita Tok Nek ni bila nak menjawab periksa nanti..huhu




*Google

No comments:

Post a Comment

Terima Kasih Sudi Komen....=)

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...