Monday, October 20, 2014

DIY : Baju Maskot Rama-Rama Rumah Hijau

Assalamualaikum dan salam sejahtera semua..



Entry sebelum ini, DIY kostum maskot rama-rama Rumah Hijau.. Kali ni, jom kita tengok macam mana nak buat baju maskot pula.. Simple saja bajunya.. Bahan-bahan yang diperlukan, inner hitam nipis, ribbon hijau, gam UHU, wall art decoration bentuk rama-rama.. 






Inner hitam ni saya gunting bahagian bawah sampai ke bahagian dada.. Agak-agaklah ya berapa panjang ikut saiz maskot anda.. Saya gunting pun senget-senget sebab inner ni sangat lembut dan nipis.. Tak apa, senget itu seni..hahaha.. Potong ribbon sama panjang dengan inner yang digunting tadi..






Dah siap gunting, lekatkan ribbon dengan gam UHU pada pahagian depan inner.. Kena lekat selang-selikan pada bahagian inner yang digunting tu.. Err, faham tak eh?.. Saya letak ribbon pada bahagian depan dan tepi inner saja.. Belakang tiada ribbon.. Lekatkan satu ribbon melintang di atas semua ribbon tadi.. *rujuk gambar



Sebagai finishing, saya lekatkan seekor rama-rama pada bahagian dada baju.. 
Boleh juga nak hias dengan lain-lain decoration dan design yang sesuai.. 
Ikut kreativiti anda ok.. 






Dah siap dah baju atau badan rama-rama saya.. Oh ya, paling sesuai pakai seluar warna hitam juga.. Maskot saya ada seluar hitam sendiri, so saya tak buatlah apa-apa design.. Memandangkan maskot saya ni petite orangnya, jadi inner yang bersaiz S ni dah cukup labuh untuk jadi skirt..






Inilah hasilnya.. (^^)

No comments:

Post a Comment

Terima Kasih Sudi Komen....=)

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...