Sunday, October 26, 2014

DIY : Hiasan Kepala & 'Magic Wand' Maskot Rama-Rama Rumah Hijau

Assalamualaikum dan salam sejahtera semua..



Baru sempat nak update tentang hiasan kepala dan magic wand untuk maskot rama-rama Rumah Hijau hari tu.. Dah tahukan cara-cara nak buat sayap dan baju maskot? Kalau lupa boleh check entry sebelum ni DI SINI dan juga DI SINI.. 



Untuk hiasan kepala maskot pula, bahan-bahan yang diperlukan ialah 1 cekak rambut warna hitam, 6 batang metallic wire, 2 polisterin bulat, 2 keping wall art bentuk rama-rama, marker hitam sebab nak warnakan polisterin tu nanti, pensil dan gam UHU.. 






Ambil 3 batang metallic wire tu dan pintal-pintalkan jadi satu.. Buat dua set.. Satu untuk kiri satu untuk kanan.. Kemudian ikat kedua-duanya pada cekak rambut.. Pintalkan wire dengan pensil untuk jadikan wire tu macam spring.. Cucuk polisterin pada hujung wire dan warnakan dengan marker.. Kemudian lekatkan wall art bentuk rama-rama tadi.. Dah siap.. 



Bagi ahli perbarisan pula, hiasan kepala yang dibuat lebih simple.. Cuma perlukan wire berhias macam dalam gambar, wall art bentuk rama-rama dan penebuk lubang.. Kebetulan kedai yang saya beli semua barang ni tengah jual costumes dan aksesori untuk Halloween, so banyak jugalah barang yang pelik-pelik saya jumpa..





*Sangat teruja bila jumpa warna hijau..



Ok, mula-mula potong wire ikut anggaran yang sesuai.. Lipat rama-rama dan tebuk dengan penebuk lubang.. Masukkan wire pada kedua-dua lubang.. Pintal hujung wire.. Dah siap.. (^^)






Untuk 'magic wand' pula, saya gunakan batang bendera, sticker hijau, wire berhias, wall art rama-rama dan gam UHU.. Potong sticker ikut saiz yang bersesuaian dan balut batang bendera.. Lekatkan rama-rama pada bahagian atas batang bendera.. 






Lilitkan wire berhias sebagai finishing.. 
Dah siap.. 
Mudahkan?






So, selamat mencuba! (^^)

No comments:

Post a Comment

Terima Kasih Sudi Komen....=)

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...