Thursday, February 26, 2015

Kenangan Bantuan Banjir Kelantan 2014

Assalamualaikum dan salam sejahtera semua..



Hmm waktu belek-belek handphone, terjumpa pula gambar-gambar barang bantuan banjir di Kelantan hari tu.. Teringat balik waktu rumah saya jadi port packing barang.. Pening juga tengok barang berselerak.. Sebab saya tak suka tengok rumah bersepah.. Tapi kali ni saya bagi green light nak sepahkan barang sebab nak buat kerja muliakan.. 






Semua ni atas idea kawan-kawan suami saya.. Buat sendiri-sendiri, bukan atas nama badan NGO mana-mana.. Transport pun sendiri punya.. Alhamdulillah, bantuan datang dalam macam-macam bentuk.. 






Ni pakaian yang saya asingkan ikut jenis dan keperluan.. Saya pilih yang betul-betul boleh pakai sahaja, yang koyak atau dah macam kain buruk, saya let go.. Tak baik kot nak bagi pakaian tak elok pada orang.. Walau pun pakaian tu dah lama tapi jangan sampai nampak buruk.. Ni tak, macam habit pula kebanyakan orang yang bagi pakaian terpakai pada orang lain, sure ada yang koyak rabak, kotor dan tak cukup sifat.. Please, ubah attitude, kita bagi pada orang baju yang elok lagi, bukan nak kosongkan almari..  






Susu dan kotak pensil ni ehsan seorang cikgu kat sekolah saya..






Hmm ada juga yang bagi bag dan topi.. Relevan tak eh?
Tak apa, bagi juga..






Atas ni alatan mandi..
Packing untuk 50 keluarga..






Ikan kering, mee segera, sardin dan macam-macam lagi..






Alat tulis untuk kanak-kanak..






Set pencil box untuk kanak-kanak..






Dua buah ni la yang berjasa sampaikan misi bantuan banjir kali kedua ni.. Kali pertama dah hantar dah macam-macam.. Misi kali ni sebenarnya lebih kepada barang makanan dan bantuan persekolahan.. Banyak lagi barang makanan lain yang dibawa, tapi tak ada pula gambar pada saya.. Tapi ubat nyamuk dan ubat pun ada juga.. Oh ya, saya tak ikut misi ni.. Suami saya dan kawan-kawan dia saja yang pergi.. 



Semoga bantuan ni telah meringankan beban 50 keluarga yang terpilih tu..

2 comments:

  1. Alhamdulillah... suka bantuan gini yg x de unsur politik... hehehe... semoga Allah membalas dgn memberikan penderma semua sesuatu yg lebih baik...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hihi memang tak ada kena-mengena langsung dengan politik..ni semua atas rasa simpati dengan mangsa banjir..tak ada banner or what, cari sendiri orang-orang kampung di pedalaman yang layak..

      InsyaAllah, aminn..happy sebenarnya dapat tolong walaupun tak seberapa..

      Delete

Terima Kasih Sudi Komen....=)

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...