Sunday, August 14, 2016

Sambal Peria Ikan Bilis Pedas Berasap..

Assalamualaikum dan salam sejahtera semua..


Masak apa hari ni?.. Saya main masak-masak sambal peria dengan ikan bilis.. Saya tak makan peria, sebabnya, of course la sebab pahit berdengung kan.. Tapi yang pahit berdengung tu lah yang husband saya suka.. Beli peria 5 biji di pasar malam hari Rabu lepas, hari ni baru sempat nak masak.. hihihi..



 


Jom tengok resepi, kot ada yang baru nak cuba masak..


5 biji peria kecil
20 tangkai cili padi
2 biji bawang besar
3 ulas bawang putih
 3 sudu kecil gula
2 sudu besar sos cili
 2 sudu besar sos tomato
2 sudu besar kicap pekat
Segenggam ikan bilis halus
4 sudu besar minyak masak


Mula-mula kena potong peria dulu.. Ikutlah nak potong bulat-bulat atau nak bahagi dua dan potong nipis macam saya buat.. Biji saya tak buang pun sebab lembut saja.. Basuh bersih, ketepikan.. Potong bawang besar, bawang putih dan cili padi.. Basuh bersih dan blend.. Saya guna Turbo chopper saja, so tak halus sangatlah.. 


Sementara tu, panaskan kuali, masukkan minyak.. Basuh ikan bilis dan toskan sekejap.. Bila minyak dah panas, goreng ikan bilis hingga garing.. Kemudian masukkan bahan yang dah blend tadi.. Gaul sebati dan masukkan gula, sos cili, sos tomato dan kicap pekat.. Garam tak perlu ye sebab ikan bilis dah masin.. Kemudian masukkan peria dan gaul sebati..


Saya tak masukkan air ye sebab tak nak peria jadi lembik sangat.. Gaul dan kacau sebati sampai agak kering.. Kalau rasa semua dah ok, bolehlah tutup api dan hidangkan.. Oh ya, kalau nak kurangkan pedas boleh juga.. Tapi peria ni rasanya pahit, so kena lebihkan cili dan gula baru sedap.. Apa pun terpulang pada selera masing-masinglah ye.. hihihi


Tadi saya masak ikan goreng dengan gulai ikan kering campur pisang, lobak dan kentang juga, tapi husband saya makan sambal peria ni saja dengan nasi nak habis sepinggan.. Aduiiii, kalau dah favourite dia memang tak boleh nak kata apa.. hehehe



 


*p/s: Nak bagi tips tawan hati suami, chewahhh.. Kalau anda pun macam saya juga yang jarang nak masak bila hari bekerja, hujung minggu wajib kena masak tau.. Wajib masak makanan favourite suami puan-puan.. Masak dengan ikhlas dan penuh kasih sayang.. Confirm dia makan sambil senyum.. hahahaha.. Confirm dia tertunggu-tunggu magic touch kita di dapur lagi.. 


*p/s: Abaikan tips ni kalau hujung minggu tu husband puan-puan ajak keluar makan atau dia rajin p beli di kedai.. Atau pun puan-puan memang rajin masak tiap-tiap hari.. hehehehe.. Ok bye.. (^^)

No comments:

Post a Comment

Terima Kasih Sudi Komen....=)

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...