Saturday, November 17, 2012

DIY : Cara Potong 'Layer' Rambut Sendiri

Assalamualaikum semua..


Terima kasih kalau anda masih sudi baca entry ni pula, sambungan dari entry sebelum ni..Ok, jom kita tengok apa yang saya buat untuk mulakan DIY potong 'layer' rambut sendiri ni..
p/s : Sila rujuk entry sebelum ni dulu ok
Ok, bila dah ready depan cermin, saya ambil rambut bahagian depan untuk dibuat 'bang'..Macam dalam gambar bawah ni..Semua gambar dari Google, tak ada pun gambar saya sendiri..Harap maklum..(^^)



*Google 



Rambut lain saya sepit guna penyepit besar..Guna tangan kiri pegang rambut dan tangan kanan pegang pisau cukur..Saya kidal, so terbaliklah..(^^) Kemudian letak pisau cukur pada rambut, dari atas tarik ke bawah sikit-sikit saja..Layang-layang saja..Potong ikut berapa pendek anda suka..
Sebaiknya jangan basahkan rambut anda..Sebab kalau rambut basah, rambut nampak lebih panjang, tapi hakikatnya, bila dah kering, rambut akan jadi pendek..Kalau basah, terpotong pendek, bila dah kering, nanti rambut nampak pelik..Macam mana nak adjust lagi..(^^)
Bila dah puas hati dengan hasilnya, boleh buka sepit rambut dan bahagikan rambut pada 2 bahagian..Bahagi rambut yang selari dengan telinga anda dan sepit atas kepala..Rujuk gambar..



  
*Google

Bahagi kepada dua bahagian dan bawa semuanya ke hadapan..
Rujuk gambar di bawah..



 *Google

So dari depan, anda boleh mula potong..Ambil pisau cukur, letak pada rambut sebelah kiri atau kanan dulu pun boleh..Tarik ke bawah layang-layang saja..Buat sampai anda dapat potongan yang anda suka..Kalau rambut anda jenis yang tebal, kena bahagi rambut pada beberapa bahagian yang anda boleh pegang, senang nak potong..Sepit dengan bobby pin tu dululah..
Bila dah siap, pastikan panjang pendek kedua-dua belah rambut sebelah kiri dan kanan kepala anda tu sama panjang ya..Jangan ada yang senget pula..Kalau senget pun anggaplah senget itu seni..hehehe..Taklah, potonglah bagi sama cek..(^^)



Kemudian, ambil rambut yang disepit atas kepala tadi dan bahagi dua, kiri dan kanan, bawa ke depan sama macam proses tadi..Buat proses yang sama juga sampai anda dapat hasilnya..(^^) Kalau rambut anda tebal dan nak nipiskannya, layangkan beberapa kali pisau cukur pada rambut anda..Dari atas, tarik ke bawah sikit-sikit..Pastikan balance kiri dan kanan..Memanglah kita tak boleh nampak dari belakang, tapi boleh rasa sendiri sama ada balance atau pun tidak..



Bila dah siap, bergantung pada kreativiti dan imaginasi anda, beginilah hasil yang anda boleh buat pada rambut anda..



 
*Google
      
Lebih kurang sama dengan hasil yang saya dapat..(^^)
   
   
*Google
*Google


Puas hati bila dah siap potong..Jimat RM 12 - 15 bila potong sendiri..Tak payah susah-susah nak cari kedai gunting rambut lagi lepas ni..Settle masalah..Sengih-sengih saya kemas meja dan alat yang saya guna sampai tergenggam pisau cukur tadi..Terluka dan berdarah jari cek..huhuhu..Tapi tak apa, puas hati sebab misi berjaya! (^^)



Anda berani? Kalau berani, cubalah sendiri..Dan kongsikan dengan saya hasilnya ok..


9 comments:

  1. nak try.. tp takut x jadi.. xmo pon potong pendek sangat

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hehe..try sikit dulu..jangan potong banyak..saya pun risau juga nak try..tapi bila dah confident terus rasa enjoy..hehe

      Delete
  2. dh try sket2 td..wl pn outcome x brapa cun cm kt kdai tp mmg bhasil lah..siap en,suami tlg buatkan another half way,,hehe..mekasih ye sharing skill ni

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wah! tahniah sebab dah berjaya potong rambut sendiri..hehe x apa, mula2 memang x cun..lama2 dh pro..;) ♥

      Delete
  3. Wow,i love it! Pls vst me http://aisyahambris.blogspot.com

    ReplyDelete
  4. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete
  5. Senang je tu..Dari 2010 sampai skrng aku potong rambut sndiri..dan skrng sda 2 tahun aku brambut panjang.potong sendiri jg kalau mau kasi kurang sikit..Nyata aku seorang lelaki .

    ReplyDelete
    Replies
    1. Haha senang saja kan? Saya pun potong rambut sendiri sejak 2013..hehe

      Delete

Terima Kasih Sudi Komen....=)

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...