Monday, January 21, 2013

Dapur WAJIB BERSIH!

Assalamualaikum semua..



Dapur anda bersih ke tak bersih sekarang ni? Hehe cuba jenguk ke dapur sekejap untuk make sure dapur dah bersih selepas masak ok..Saya paling pantang bila tengok dapur kotor dan bersepah..Especially sinki..Please la, kalau kita ke kedai makan pun, sure akan rasa loya dan tak nak makan di kedai atau restoran yang dapurnya dan persekitarannya kotor kan? So kalau di kedai makan, boleh pula kita nak demand nak pekerja kedai makan lap meja kita dulu sebelum hidang makanan..



Kalau ternampak bahagian dapur kedai makan yang agak berselerak dan kotor, boleh pula kita kata yang tokey kedai tu pengotor, tapi apa kes kalau dapur sendiri pun bertempek minyak sana-sini? Tu kuah kari yang dua hari lepas tu masih lagi melekat elok saja di tepi dapur..Sinki pun berlumut dengan sisa-sisa perut ikan yang disiang tiga hari lepas..Sanggup ke nak masak makanan nak bagi orang tersayang anda makan di dapur macam tu?



Tak sanggup? Huh tapi percayalah, ada yang amalkan cara hidup macam tu..Sekali tak cuci dan buat kotor, sampai bila-bila pun akan jadi rutin..Kotoran di dapur sendiri nampak 'bersih', kotoran di kedai makan atau rumah orang, nampak 'euwwww sangat kotor'! Memang tak faham dengan perangai orang macam ni..Bilalah nak sedar kebersihan itu sangat PENTING!



Saya bukannya seorang yang sangat-sangat pembersih, tapi bab nak sediakan makanan untuk suami atau siapa saja, benda yang nak telan masuk dalam perut jadi darah daging, memang kena bersih..Bukan setakat dapur, hatta papan pemotong tu pun kena bersih..Mula-mula beli memang bersih, tapi bila lama diguna sure ada lekat juga bekas cili atau bawang..Tapi kalau dari awal lagi kita dah cuci dan sental bersih-bersih, sure tak akan nampak kotor..



Dapur bersih, nak masak pun seronok..Secara tak langsung makanan pun jadi sedap..Sebab masak dengan penuh kasih sayang..Belum terlambat nak amalkan kebersihan di dapur..Never too late!




2 comments:

Terima Kasih Sudi Komen....=)

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...