Thursday, May 2, 2013

Resepi Air Asam Kerisik

Assalamualaikum semua..



Minggu ni kiranya saya akan upload gambar tentang makanan saja..Macam blog resepi pula..hehe..Bukan apa, rasa macam berbaloi kalau dikongsikan dengan anda semua ilmu memasak saya yang ciput ni..Manalah tahu, ada yang mencuba resepi ni, bolehlah kongsi dengan kawan-kawan..Tapi kalau rasa tak sedap, jangan kongsi dengan orang tau!!! (^^)



Air asam ni banyak cara nak buat dan macam-macam versi yang ada..Tapi ini yang paling saya suka sekali..Sebab dari kecil arwah mak saya ajar saya buat air asam kerisik ni..Saya memang 'ambil tender' buat air asam kalau nak makan di rumah..Mudah sangat nak buat..Sangat sedap kalau dicicah dengan ikan bakar, ayam goreng, daging goreng, atau ayam dan daging masak apa-apa pun..






Bahan-bahan :

  1. 1 biji tomato
  2. 4 biji cili padi
  3. 1 sudu kecil gula
  4. 1 sudu kecil kerisik
  5. 1/2 sudu kecil garam
  6. 1 sudu makan sos cili
  7. 1/2 sudu kecil belacan
  8. 1/2 labu bawang besar
  9. 1 sudu makan sos tomato
  10. Sedikit air perahan asam jawa

Cara buat:

  1. Potong bawang besar, tomato dan cili padi dan masukkan di dalam bekas..
  2. Campur kesemua bahan yang lain-lain dan gaulkan sebati..


*Saya suka ramas dengan tangan saja sebab nak bagi kesemuanya rasa sebati..
Kalau takut tangan rasa pijar, silalah guna plastik ye..




Selamat mencuba..(^^)

No comments:

Post a Comment

Terima Kasih Sudi Komen....=)

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...