Tuesday, April 30, 2013

Resepi Ayam Masak Merah Sos Tiram

Assalamualaikum semua..



Kali ni saya nak kongsikan dengan anda resepi ayam masak merah yang saya buat dari dulu zaman remaja belia sampailah sekarang dah jadi isteri orang ni..Ni resepi arwah mak saya, tapi saya dah modified ikut selera sendiri..hehe..Saya buat untuk makan dengan nasi tomato hari tu..









Ok dah tengok gambarnya, ada rasa nak cuba buat? Jom kita tengok macam mana nak masak..


A) Bahan-bahan untuk tumis:

  1. 2 inci halia
  2. 1 ulas bawang putih
  3. 1 ulas bawang merah
  4. 1 kkuntum bunga lawang
  5. 1 kuntum bunga cengkih
  6. 1 batang kulit kayu manis
  7. 1 sudu makan Planta / minyak masak biasa

 B) Bahan-bahan untuk dikisar:

  1. 1 labu bawang besar
  2. 1 biji buah tomato
  3. 1 biji cili hidup
  4. 3 biji cili padi
  5. 3 batang serai
  6. 2 inci halia
  7. Air

C) Bahan-bahan untuk dimasak:

  1. 1/2 ekor ayam (tak perlu digoreng)
  2. 2 sudu makan sos tiram pedas
  3. 2 sudu makan sos tomato
  4. 2 sudu makan sos cili
  5. 1 sudu kecil garam
  6. 2 sudu kecil gula

Cara memasak:

  1. Tumiskan kesemua bahan-bahan A menggunakan planta hingga kekuningan..
  2. Masukkan bahan-bahan B dan tunggu hingga mendidih..
  3. Masukkan bahan-bahan C dan tunggu hingga masak..



Mudahkan? Selamat mencuba..(^^)





No comments:

Post a Comment

Terima Kasih Sudi Komen....=)

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...