Monday, October 6, 2014

Resepi : Ikan Kembung Rebus Air Asam, Mudah Dan Sedap!!!

Assalamualaikum dan salam sejahtera semua..



Sejak dua tiga menjak ni tekak saya tak berapa nak selesa, asyik batuk-batuk saja.. Jadi selera makan pun terganggu juga.. Nak beli makanan di kedai, semuanya berminyak dan bergoreng.. Nak tak nak saya masak juga sendiri, tapi pilih menu yang mudah dan ikut tekak saya..



Ikan kembung rebus air asam memang salah satu menu yang paling saya suka.. Dulu masa arwah mak masih ada, dia suka rebus ikan kembung dan cicah dengan sambal belacan.. Makan pula dengan sayur kucai campur taugeh, berkuahkan kicap.. Perghhh, walau pun simple tapi boleh tambah berkali-kali ok..



Kali ni jom tengok apa bahan yang nak kena ada kalau nak cuba buat ikan kembung rebus air asam ni ya.. Ni bukan cicah, tapi masukkan air asam buat kuah ikan rebus tu.. Senang sangat nak buat, sedap pula bila makan..


  
Yang kena ada, mestilah ikan kembung.. Yang bersaiz besar dan fresh lagi sedap.. Dah siap siang dan bersihkan ikan tu, rebus dengan 2 keping asam keping dan sedikit garam.. Nak bagi hilang hanyir ikan.. Oh ya, saya rebus guna air yang cun-cun sukatannya nak buat air asam tu nanti.. Agak-agaklah ya..






Ok, ni ikan yang dah siap rebus, tak perlu lama sangat, cukup sekadar isinya dah putih.. Asingkan ikan dan air rebusan.. Buang asam keping di dalam air rebusan tadi..






Ni bahan air asam, sukatan ikut selera masing-masing: 


Air rebusan ikan
Air asam jawa
Bawang besar
Cili padi
Tomato
Belacan
Sos cili
Garam
Gula






Nampak tak, tomato dan bawang dipotong dadu.. Cili padi dipotong serong.. Tapi tomato dan cili dah dibuang bijinya ya sekadar yang termampu..huhu.. Tak elok makan bijinya sekali.. Ok, campurkan kesemuanya di dalam air rebusan ikan tadi.. Kacau sebati.. Nak rasa lagi umphh, saya ramas-ramas guna tangan je.. Baru betul-betul sebati.. Tapiiiii, PASTIKAN air tu dah sejuk sikit ok, nanti jadi jari rebus pula!!!



*Kalau ada sos tomato, nak tambahkan sikit pun boleh saja.. 
Saya tambah sos cili sebab nak pekatkan kuah.. Sos tomato dah habis pula.. (^^)






Kemudian siramkan air asam ke atas ikan..



Taddaaaaaaa...



Ikan kembung rebus air asam..






Husband saya yang tak suka makan air asam pun boleh hirup kuah air asam ni tau.. Kata tak suka air asam, tapi bila saya masak, semuanya dia sapu..hihihi.. Lagi pun, rasa air asam tu lain sebab guna air rebusan ikan, bukan macam yang kat kedai.. Air asam memang betul-betul air asam jawa campur belacan.. Adoiii pening bila makan.. Masam berkerut muka.. 






Memang berselera saya makan nasi hari ni.. Walau mudah tapi kena dengan selera saya, macam tak puas pula bila buat 2 ekor saja.. Tak apa, ikan masih ada, lain kali boleh buat lagi.. (^^)



Cubalah ya.. (^^)

2 comments:

Terima Kasih Sudi Komen....=)

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...