Friday, June 26, 2015

Musim Durian Balik Pulau Mai Lagi

Assalamualaikum dan salam sejahtera semua..






Tudia tudia tudiaaaa musim durian mai dah.. Tahun lepas saya sempat jual durian Balik Pulau RM3 letak dalam bekas.. Tapi tahun ni tak menang kaki tangan nak jual dalam bekas dah.. Terus jual sebiji-sebiji.. Ramaiiiiiii sangat yang order dan nak.. Alhamdulillah rezeki.. 



Hujung minggu saya p la kutip durian dengan suami saya.. Kadang bawa mak mertua sekali.. Cuma suami sayalah yang kena p kutip 2 hari sekali atau hari-hari.. Memanglah penat masa kutip durian kat dusun tu.. Panjat nak lawan graviti bukit, letih kot, bulan puasa pula tu.. Dah kutip kena sapu-sapu dulu buang daun-daun atau kotoran yang lekat kat buah tu.. Keluar habis peluh jantan betina pondan semua.. Tapi bila orang beli dan puas hati, memang heaven rasanya..



Disebabkan durian ni bermusim, so saya nak senaraikan perkara-perkara menarik (bagi sayalah) yang jadi sepanjang berjawatan tokey durian 2015 setakat hari ni.. Bukan apa, nak buat kenang-kenangan, kot-kot pokok-pokok tu tiba-tiba 'menopause'.. hihihi



1. Ramai sangat-sangat yang order walau pun bulan puasa.. Saya ingatkan masa bulan puasa ni kuranglah orang nak beli durian.. Ya lah, durian kan panas, bulan puasa tahun ni pun cuaca panas.. Jarang kot orang nak makan durian.. Tapi cek silap! Laaaagi banyak yang dibeli adalah..



2. Mula-mula main ingat saja siapa yang order durian, sekali dah ramai sangat, kena tulis dalam buku kecik.. Takut lupa, haru.. Orang dah berharap, kita bagi harapan palsu pula.. Customer kena jaga oiii.. Baru orang nak beli lagi.. 


  
3. Ada buah yang dijual serendah RM1 sahaja sebiji.. Saiz comei-comei la, tapi isi sedap juga tau.. Kalau yang 'kaki' durian ni, confirm nak buah yang harga lebih sikit sebab rasanya pun lebihhhh..



4. First time parents anak murid saya beli durian dengan saya sebab dia ternampak durian penuh belakang Ford.. Waktu nak ambil anak dia balik sekolah, dia datang tanya.. Bila cakap ada buah yang RM1, terus nak beli 6 biji.. Sebab naik motor saja.. Dua, tiga hari lepas tu call saya (entah mana dia dapat nombor saya pun entahlah) nak order lagi durian.. Kali ni RM50 pula..



5. Sebab nak pastikan kawan-kawan dapat buah yang fresh hari yang sama dikutip, siap tolong hantarkan ke rumah lagi.. Haaa mana nak cari tokey durian buat delivery? Hang ada? Tapi hantar pun based on masa, jarak dan jumlah durian yang dibelilah juga.. 



6. Selama ni tak tahu pun dimana rumah kawan-kawan sekolah.. Tak pernah pergi pun.. Tapi disebabkan buat delivery durian, saya dah tahu rumah kawan-kawan dimana.. Ada jugalah yang saya cuma tahu area mana rumah kawan-kawan.. hihihi 



7. Pi Petronas Relau, malam, sebab nak hantar durian yang kawan order.. Sekali adalah orang yang lalu dan singgah Petronas tu pakat-pakat beli durian pula.. Aiyakkk, tak pernah buat lagi ni.. Lawak pun ada.. Tapi itulah, rezeki ada dimana-mana..  



8. Jual durian 2 biji dekat 2 orang Bangla construction flyover waktu stop di traffic light.. Mamat Bangla tu tunggu situ sebab nak tutup jalan, bila kami stop, dia bau dan tengok ada durian dalam Ford.. Terus nak beli RM2.. Sampai saya siap tanya, 'Serious u mau beli durian?' sebab tak percaya.. hahaha



9. Anak-anak murid saya nak beli durian, tapi saya tak jual pada budak-budak.. Jangannnn.. kot mak pak dia mai bawa tongkoi kot kata cikgu juai durian kat budak sekolah, haruuuuu..  



10. Pernah berbuka puasa di dusun durian sebab tak sempat balik buka puasa di rumah.. Minum air dan makan kismis saja.. Bawa siap-siap takut dalam perjalanan dah azan.. Sekali nun duduk dalam dusun nun dengar azan.. Kelam-kabut angkut durian dalam kereta sorong bawa ke kereta..



Haaaa, itulah antara perkara-perkara menarik yang jadi setakat ni.. 
Macam-macam.. (^^)


8 comments:

  1. bestnya ada dusun durian! kalo dekat ngan i memang i order ngan u :-) bagus bagi khidmat pelanggan yg baik to ur buyer... Smg Allah terus terusan murahkan rezeki u...amin...

    ReplyDelete
    Replies
    1. hihi i pun menumpang dusun suami je ni..huhu nak berniaga kena jaga pelanggan..sebab i memang pantang kalau peniaga bt onar dengan pelanggan..buat setakat mampu..

      aminnn THANK YOU atas doa..semoga Allah murahkan rezeki u juga.. (^^)

      Delete
  2. Dah berbuah ke? NAk pi penang nih

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sorry baru perasan komen..Haha hujung minggu ni baru nak survey tengok perkembangan..belum berbuah tu..

      Delete
  3. Salam.. sy ni penggemar durian... selalu jual kat mn yer... sy nk beli.... contact saya boleh...? Misz ajs : 0195655613

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wassalam.. Minta maaf sangat sebab baru nak reply komen.. Baru buka blog setelah sekian lama menyepi..huhu.. Saya tak ada kedai, cuma jual pada kawan-kawan saja.. Tapi tahun ni buah tak menjadi sangat.. Ada pokok mati dan yang tak berbuah langsung.. Sekarang dah habis.. Buah sikit tahun ni sebab musim panas..

      Delete
  4. Salam. musim 2017 mcm mana ye? boleh pm saya tak 013-4258522

    ReplyDelete
  5. Ada lg x tahun ni...bg no fon

    ReplyDelete

Terima Kasih Sudi Komen....=)

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...