Sunday, July 22, 2012

Jom Buat Salad Buah

Assalamualaikum semua....

Siapa yang pernah buat salad buah? Kalau pernah, cuba tengok, sama tak dengan resipi yang saya buat ni...Manalah tahu boleh modified jadi lebih sedap...(^^) Saya buat salad buah ni atas permintaan kawan-kawan di sekolah...Buat hari Jumaat lepas, sehari sebelum puasa...Ada sambutan majlis 'Di Ambang Ramadhan' dan sempena guru praktikum yang dah habis praktikal di sekolah saya....

Di sekolah saya ni, sangat mewah dengan makanan...Ramai cikgu-cikgu yang rajin bawa makanan yang sedap-sedap ke sekolah...Confirm habis licin! Alhamdulillah.. Semoga murah rezeki mereka hendaknya..Aminnnnnn...(^^)

Ok, jom tengok bahan nak buat salad buah ni....

Red apples...Jenis yang keras..

.
Green apples...


Seedless black grapes...

 Yellow raisins....

Black raisins.....

Mayonnaise Lady's Choice....

Serbuk lada hitam yang halus....
Saya guna jenama Alagappa...


Cara nak buat...Basuh dulu semua buah-buah tu bersih-bersih...Potong epal hijau dan merah (ikut suka nak potong macam mana pun, buang biji dan bahagian tengah yang keras) Masukkan dalam bekas...Masukkan anggur sebiji-sebiji ok, tak perlu potong...Masukkan kismis kuning dan hitam, mayones dan serbuk lada hitam ikut citarasa...Gaulkan semuanya sampai sebati...

Tak perlu tambah garam atau gula ok...Yang saya buat hari tu, guna 15 biji epal hijau dan merah, anggur lebih kurang macam gambar di atas, kismis kuning dan hitam dalam 3 genggam...Saya pakai masukkan saja, so tak tahulah berapa kilo ke atau berapa gram..Mayo semua sepeket tu...Lada, suku botol jugaklah...

Tak ambil gambar pun masa dah buat...Hasilnya lebih kurang macam ni la...

*gambar sumber Google... 


Boleh digantikan dengan buah-buahan lain ikut citarasa....
Selamat mencuba....(^^)

No comments:

Post a Comment

Terima Kasih Sudi Komen....=)

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...