Thursday, August 9, 2012

Cara-cara Anyam Ketupat

Assalamualaikum semua...



Mood raya kot bila buat entry pasal cara nak anyam ketupat (^^)..Mungkin ada ramai lagi antara kita yang tak tahu pun anyam ketupat, tapi sangat suka makan ketupat..Ada tu, jangan kata tak ada..Musim tak Raya pun cari ketupat juga..Bagus kalau tradisi menganyam ketupat ni diteruskan..Jimat kos tak payah beli ketupat yang dijual RM0.50 sebiji..Tu harga 2 tahun lepas kalau tak silap saya...



Mujur saya dapat belajar cara-cara anyam ketupat daun palas yang bentuk 3 segi tu, dan juga ketupat pucuk kelapa yang bentuk panjang macam ketupat pulut Jawa..Arwah mak saya yang ajarkan..Memang dulu jadi kebiasaan keluarga kami buat ketupat pulut panjang tu..Rasanya sama saja cuma unik sikit cara balut ketupat tu...



Ok cakap banyak tak guna, jom kita tengok cara-cara buat ketupat daun palas ni...


*sumber dari Google, sorry kalau gambar tak clear


Dibawah ni pula cara-cara nak buat ketupat panjang tu, guna pucuk kelapa...



Inilah hasilnya...


Tapi, saya tetap gagal nak anyam ketupat nasi ni tau..Dah lama cuba dan beberapa kali cuba tapi tetap failed..Susah nak anyam..hehe..Senang lagi nak buat ketupat dua jenis di atas nun..Nanti suatu hari nanti, saya akan pastikan saya berjaya juga anyam ketupat nasi ni...

*sumber dari Google juga..maklumlah belum nak Raya, mana buat ketupat lagi..



So kepada siapa-siapa yang tak tahu nak anyam ketupat tu, silalah belajar ok..Terutamanya yang masih muda dan belum berkahwin tu..Bonus dan baru rasa lengkap jadi perempuan kalau pandai anyam ketupat..Menu yang biasanya dibuat setahun sekali, sure kagum orang sekeliling bila anda tahu anyam ketupat...



Biar terror anyam ketupat, tapi jangan terror asyik mengumpat....
Peringatan buat diri sendiri dan semua..(^^)

No comments:

Post a Comment

Terima Kasih Sudi Komen....=)

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...