Friday, August 17, 2012

Suramnya Raya Bila Ibu Bapa Telah Tiada...

Assalamualaikum semua..


Kemungkinan hari Ahad ni kita semua umat Islam akan beraya..Tinggal hari ni dan esok saja sebelum sambut Raya..Mesti semua tengah sibuk buat persiapan akhir untuk Raya kan? Ada yang sibuk buat biskut raya dan ada yang masih lagi tercari-cari baju raya..


Tapi entahlah, tahun ni, saya rasa tak ada mood langsung nak beraya..Bila kedua ibu bapa kita dah tiada di dunia ni, hilang nikmat Hari Raya..Dah tak ada lagi saat nak bermaaf-maafan dengan kedua ibu bapa kita..Hilang saat-saat indah beraya bersama..Suramnya Raya bila mak dan ayah saya telah tiada..


Nak balik kampung pun, cuma ada abang dan kakak saja..Rumah kami membesar dulu pun dah jadi rumah tinggal..Bukan tak nak jaga rumah tu, tapi orang lain yang berhak atas tanah tapak rumah kami..Walau sayang, kami terpaksa redha..


Hilang semangat saya nak balik kampung..I feel like I don't belong there anymore..Sejak kahwin dan tinggal dengan keluarga mertua, suasana Raya saya sudah hilang..Berhari raya di kawasan taman perumahan, mana nak sama meriahnya dengan kawasan kampung..Bukan boleh pasang pelita yang dibuat daripada buluh dan bakar mercun sesuka hati..


Walaupun buat ketupat, suasananya berbeza..Ikut perancangan, saya dan suami nak beraya di rumah kami sendiri tahun ni..Tapi, rumah tak sempat siap sepenuhnya lagi..Terpaksa beraya di rumah mertua lagi..Lagilah bertambah hilang mood saya nak beraya tahun ni..


Buat pertama kalinya, saya tak beli baju raya dan beli 1 jenis biskut dan kacang serta rempeyek saja tahun ni..Dengar lagu raya pun tak rasa apa..Aduhhh betul-betul hilang mood tahap total ni..


No comments:

Post a Comment

Terima Kasih Sudi Komen....=)

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...