Thursday, August 23, 2012

Lampu Lip Lap Ganti Pelita Raya

Assalamualaikum semua..


Tahun ni ada pasang pelita tak di rumah anda? Hmm kalau di kampung mungkin ada lagi yang pasang pelita raya..Tapi kalau di bandar dan taman perumahan, rasanya agak susah nak nampak pelita raya..Tahun lepas, semangat saya dan suami cari dan pasang pelita..Tapi tahun ni pelita tu cuma tersimpan saja..Kan ke kami kureng semangat nak sambut raya tahun ni..huhu



Malam raya ketiga, suami ajak ronda-ronda nak tengok pelita raya..Kami mula meronda di kawasan kampung dari Batu Maung menuju ke Balik Pulau..Dah sampai sana ronda lagi sampai ke Telok Bahang ikut jalan bukit bengkang-bengkok..Sampai pening kepala saya..Tapi malangnya, di sepanjang jalan, cuma ada dua tiga buah rumah saja yang pasang pelita..



Kebanyakan rumah pasang lampu lip lap lip lap saja..Macam-macam warna..Macam Krismas pula saya tengok..Cuma tak pasang di pokok tapi pasang di keliling rumah..Dalam hati terdetik juga, hilangnya seri Hari Raya bila pelita tak dipasang..Meriah memang meriah dengan lampu warna warni, tapi tak sama meriahnya dengan pelita..Betul tak?





Antara lampu dengan pelita, mana yang lagi meriah? (^^)



Ingat lagi masa saya kecil dulu, di kampung siap ada pertandingan pelita panjut yang di perbuat daripada buluh..Pelitanya macam gambar di bawah ni..Panjang dan banyak..Abang-abang saya yang akan buat sendiri..Meriah sungguh di rumah masa tu..Terasa tak sabar nak sambut Raya..Tapi kalau lama-lama asyik main bunga api cucuh guna pelita panjut ni, mahunya berjelaga lubang hidung..






Setiap kampung yang join, akan hias kampung masing-masing dengan pelita ni..Ikut sukalah nak buat bentuk atau lambang macam mana..Contoh macam gambar di bawah, tapi ni saya ambil dari google..Manalah nak ada gambar pelita tu lagi..Dah lama kampung saya tak buat..






Bila malam Raya, memang sangat meriah sepanjang jalan nak masuk ke kampung..Paling best bila naik bas nak balik kampung, nampak pelita dan dengar lagu Raya, tak sabar nak sampai rumah..Kenangan yang tak boleh dijual-beli..Tapi tu semua cuma tinggal kenangan saja..



Zaman semakin moden..Kad Raya pun dah tak mendapat sambutan..Semakin hilang fungsi kad Raya, macam tu jugalah dengan fungsi pelita Raya..Dua-duanya hampir dilupakan..Mungkin masa yang akan datang, cuma gambar saja menjadi bukti wujudnya zaman kegemilangan kad Raya dan pelita Raya..

4 comments:

  1. hurmmm..lau uk umah kampung sebiji2 xpla..sy duk umh yg rpat2..so xtaw nk ltak mne...ssahskitla...tp smgt jg nk raya...hehehee :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hehe memang betul kalau duduk di kampung baru meriah nak pasang pelita..tapi sekarang pun dah makin kurang..semua guna lampu lip lap saja..(^^)

      Delete
  2. assalamualaikum..biasanya saya akan pasang lampu lip lap bila mnghias rumah utk sambut ramadhan..bila nak tiba raya kemas sikit lebih kurng je..SALAM RAMADHAN 1436,.

    ReplyDelete
    Replies
    1. waalaikumussalam..wahh semangatnya sambut ramadhan dah pasang lampu lip lap! tapi memang meriahlah rumah, nampak berseri..hihihi salam ramahdan juga.. (^^)

      Delete

Terima Kasih Sudi Komen....=)

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...