Monday, April 7, 2014

Champ..Kucing Yang Buat Saya Melting

Assalamualaikum dan salam sejahtera semua..



Ha kali ni saya nak ceritakan tentang si 'budak' Champ yang saya bagi intro dalam entry sebelum ni..Champ ni kucing jiran saya..Waktu saya pindah ke rumah sendiri hujung tahun 2012, suami saya selalu merungut bila tiap-tiap pagi tengok ada kesan air kencing kucing di cermin kereta..



Wehhhh memang hangin tau kalau kucing pancut kat cermin kereta..Kena lap dulu, leceh dan buang masa..Tambah kalau dah lambat nak keluar atau nak pergi kerja, lagilah hangin..Kadang-kadang di tayar, tepi kereta, kat motor..Semuanya ada tanda..



Lama kami aim siapa punya angkara..Suami saya siap tunggu dan pasang angan-angan nak 'bantai' kucing tu kalau dapat..Jiran saya India dan Cina, dua-dua tak bela kucing..So, kami tak boleh agak kucing ni datang dari mana..



Sampailah satu hari, dapat 'tangkap' kucing ni dok layan pancut kat motor suami saya pula..Apa lagi, kena kejar dengan penyapulah..Tapi tak serik tau..Tiap-tiap hari ada saja kesan tinggalan 'kasih sayang' si budak Champ ni..



But then ada satu hari tu, Champ ni terkantoi, terserempak dengan suami saya masa suami tengah cuci kereta..Macam biasalah, Champ buat muka selamba saja lalu tepi suami saya..Tanpa rasa bersalah ok..Memang Mr. Arrogant betoilah budak ni..



Suami saya cakap baik-baik, sambil pandang tepat muka dia, "Hang janganlah dok kencing dah kat kereta aku..Tak larat nak cuci dah tiap-tiap hari hang tau dak"..Champ tengok saja muka suami saya..Kiranya mata bertentang matalah ni..hihihi



Amazingly, esoknya sampailah sekarang, dia dah tak pancut lagi atas cermin kereta or tayar..Sampailah satu pagi saya ternampak Champ ni tidur dalam bakul motor suami..Hahaha kelakarlah 'budak' ni..Saya cakap pada suami, "Kucing ni memang suka tidur di rumah kitalah"..



Rupanya tiap-tiap hari dia akan tidur di bawah kereta..Bila dia dengar gate dibuka, cepat-cepat dia lompat keluar..Mula-mula nampak kami berdua, kelam-kabut dia lari macamlah we all nak tangkap dan panggang dia..Selepas tu lama-lama kantoi, dia jalan lenggang kangkung saja bila dengar kami buka gate..Memang berani tau..






Port favourite dia..






Sebab tu kami panggil dia Champ..a.k.a Champion..Muka memang macho selalu..Gaya jalan memang riak dan takbur gila walau pun tahu dia bersalah buat onar di rumah kami..hahaha..Actually banyak nama kami pilih untuk dia..Hahaha kucing orang tapi pandai-pandai bagi nama..Last yang paling sesuai sangat ialah Champ..



Sampailah satu hari..ok dah banyak kali satu hari dah ni..saya panggil dia, "Champ", dan dia menyahut..Alohhhh sweet sangat tau budak ni..Tapi, suara aduh, punyalah manja tak sesuai langsung dengan muka yang macho tu..Muka saja garang tapi dalam hati ada taman..Macam suami I..Ehhhh?!? (^^)



Selalunya dia tak datang dekat pun bila panggil, tapi hari yang saya ambil gambar dibawah ni, dia kena angin apa entahlah, dengan muka tak malunya, datang menyondol buat-buat mati depan saya..Hahaha lawak betoilah hang ni Champ oiiiii..






Ni dengan bahagia dok grrr..grr..grr..sambil asah kuku di bag saya..






Ni aksi comel dan gedik..






Ni pula aksi manja sambil mata tertutup..






Bila saya gosok-gosok badan dia, lagilah grr..grr..grr..sambil pejam mata rapat..Memang selalunya waktu pagi dia tidur lagi..Ni saya kacau suruh dia bangun sebab kami berdua nak guna kereta..Jalan selangkah, gedebub..buat-buat mati depan saya..Tak buka mata langsung..Lagi saya gosok dan tepuk-tepuk badan dia, lagilah pejam mata rapat..Sampai kena ubah tempat lain sebab dia tak nak juga bangun..



Tapi kucing yang suka tidur merata ni, bulunya kasar dan kotor..Lepas tu baru kami tahu rumah tuan Champ ni cuma selang 3 buah rumah dari kami saja..Orang Melayu juga..Yang hairannya, tak pernah pula kami nampak dia tidur di rumah orang lain atau pun kena kejar dengan anjing di kawasan tu..Kucing-kucing lain pun tak nampak di kawasan tu..Memang kawasan jajahan Champ la tu..hihihi



Bila dah rasa suka pada Champ ni, timbul pula rasa sayang pada dia..Sampaikan tiap-tiap hari saya berharap nampaklah dia tidur bawah kereta..Kalau nampak dia di mana-mana pun, bila panggil "Champ", menyahut pula dia..Padahal entah apalah nama yang tuan dia bagi..



Dan Champ telah berjasa pada kami berdua..Baru 2, 3 hari lepas, dah malam, saya dan suami duduk di ruang tamu..Tiba-tiba dengar suara Champ dua tiga kali..Saya pun jenguk melalui tingkap..Saya tak nampak pun Champ tapi yang saya nampak gate terbuka..Saya tanya suami, rupanya dia terlupa nak tutup..Sebab ingat nak singgah rumah sekejap saja dan nak keluar balik..



Pheww mujur Champ bagi hint, kalau tidak, sampai ke sudahlah kami tak perasan gate terbuka dengan kereta dan motor ada elok di depan rumah..Saja bagi peluang pada orang yang berniat jahat..Kan sekarang macam-macam kes..Ohhh lagilah sayang kat budak Champ ni..



Tu lah, saya kata, Champ buat saya melting..

Ini susah..ini susahhh..

(**)


2 comments:

  1. Comelnya champ ni haida... kat rumah i pon ada 2 ekor kucing yg suka melepak... tapi x jinak sangat. asal i dekat je dia lari... kena slow2 kalo nak dekati kucing2 tu... setakat ni baru sekali je berjaya petting kucing2 tu...hehehe...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hehehe comel plus macho tau Champ ni..Lama juga nak 'pujuk' dia datang dekat..haha maybe sebab dia dah tahu kita tak niat pun nak buat jahat pada dia, sebab tu datang menyerah diri..hihihi..Tapi sekarang bila terjumpa, potpet2 dia nak cerita apa entahlah...Sampai tak terlayan..hihihi

      Delete

Terima Kasih Sudi Komen....=)

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...