Monday, April 28, 2014

Resepi Kerabu Seafood Cendawan Putih

Assalamualaikum dan salam sejahtera semua..



Pernah makan tak cendawan putih?.. Mesti pernah kan?.. Cendawan ni macam rumpai laut pula rupanya.. Mula-mula tengok, saya confirm itu rumpai laut.. Bila baca pada label paket tu, rupanya cendawan.. Ok ilmu baru.. Saya beli di Tesco saja, ada jual dalam paket yang dah dikeringkan.. Saya memang suka makan cendawan, apa jenis pun semuanya saya sapu..hehehe






Ni rupanya selepas saya rendam..Dah kembang sikit..



Jom tengok macam mana caranya nak buat kerabu dengan cendawan ni..


Mula-mula kena rendamkan dulu cendawan putih tu.. Dalam masa yang sama potong nipis bawang putih, bawang besar, halia, serai, tomato dan cili padi.. Kemudian potong sotong dan buang kulit udang sebelum rebus bersama dengan cendawan tadi hingga masak.. Sekejap saja rebusnya.. 







Dah siap rebus, toskan dan masukkan ke dalam bekas.. Campurkan kesemua bahan yang dipotong nipis tadi.. Masukkan belacan, air asam jawa, gula dan garam.. Sukatan ikut selera masing-masing ye.. Gaulkan semuanya sekali.. Saya gaul dengan tangan sebab nak ramas-ramas sikit semua bahan tu biar sebati.. Tapi pastikan tangan tu dah bersih ok..







Dah siap..







Sedap ni kalau ratah macam tu saja.. Tak lama pun nak buat.. 
Senang dan cepat..



Kalau ada masa, cubalah ye.. (^^)

No comments:

Post a Comment

Terima Kasih Sudi Komen....=)

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...