Thursday, April 24, 2014

Resepi Mee Goreng Basah Seafood Yang Mudah

Assalamualaikum dan salam sejahtera semua..



Kali ni saya nak kongsikan resepi nak masak mee goreng basah seafood.. Teringin nak makan, so semua bahan ada dalam peti sejuk, maka ketung ketang ketung ketanglah saya di dapur secara solo..Pembantu masterchef tak ada pun nak tolong haaa..Tolong makan adalaaaa..






Yummy..rasa macam nak buat lagilah..







Ok jom tengok bahan-bahan yang diperlukan:


Bahan untuk menumis:

Minyak masak
Bawang putih 
Bawang merah 


Bahan yang dikisar:

Cili kering
Sos tomato
Sos tiram
Sos cili
Kicap
Belacan
Ikan bilis
Udang kering


Bahan-bahan lain:

Mee kuning 
Sotong
Kucai
Taugeh
Daun sup
Daun bawang
Tomato
Garam
Gula
Air



Cara membuatnya sangatlah senang ceh ceh orang Penang kata..

  1. Panaskan kuali, masukkan minyak..Bersihkan dan potong nipis bawang putih dan bawang merah.. Tumis hingga kekuningan.
  2. Masukkan bahan yang dikisar ke dalam kuali.. Tambahkan air mengikut sukatan masing-masing.. Nak mee goreng lagi basah tambah air lagi.. Kemudian masukkan sotong yang dipotong nipis..
  3. Kacau sehingga mendidih dan masukkan mee, kucai, taugeh, daun sup, daun bawang, garam dan gula..Kacau sebati..
  4. Dah masak, taburkan hirisan tomato..Siap untuk dimakan..





Selamat mencuba..(^^)


2 comments:

  1. Mcm sedap jak..Mau Cuba la..mee tu tak perlu goreng dulu ka?

    ReplyDelete
    Replies
    1. hihi cubalah..mee tak perlu goreng dulu..

      Delete

Terima Kasih Sudi Komen....=)

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...