Friday, May 18, 2012

Angry Bird Nak Keluar

Assalamualaikum semua...

Ermmm mula-mula nak buat entry ni, terfikir juga takut-takut ada yang salah faham...Tapi kita tengok dari sudut yang 'clean' dan positif ok....=)

Kejadian ni berlaku waktu saya tengah jaga budak-budak (err anak-anak murid saya, saya suka panggil budak-budak saja  =) ) tahun empat exam pertengahan tahun....Dah nak habis waktu dah...Tiba-tiba budak lelaki yang betul-betul duduk di depan meja guru (yang saya duduk tu ) berkerut-kerut dahi....Saya nampak tapi saya buat tak tahu saja...

Tiba-tiba (berapa banyak tiba-tiba daaaa...) murid lelaki tu bersuara....


"Teacher, t_l_r saya sakitlah"

"Hah? apa dia? T_l_r kamu sakit?!"


Gulp...saya telan air liur sebab terkejut dengan kata-kata budak tu....Budak lelaki tu dah darjah empat dah, tak kan tak rasa malu kot cakap macam tu dengan cikgu perempuan? Semua kawan-kawan dia pandang dia dan pakat-pakat gelak....hehe saya pun nak tergelak juga, tapi tak nak buat dia malu saya pun cover lah....


"Hah kenapa pula sakit? Ada anak ayam, ke anak burung nak keluar kot?
 Ke angry bird nak keluar kot?"


Lagilah kuat budak-budak lain gelak...Tapi budak lelaki tu pun tergelak sekali...Dan saya of course la tergelak juga...Dah tak boleh tahan gelak lagi dah....Sambil tersengih-sengih budak tu jawab....


"Kena zip seluar ni lah....."

"Adehh...lain kali pakaila seluar d_l_m......ok"


Bila berlaku perkara macam tu, saya pun terfikir....Kenapa budak lelaki tu tak rasa segan atau malu pun nak mengadu macam tu dekat saya....Bila saya ceritakan pada kawan-kawan, ada seorang kakak ni bagi idea yang dikira paling logik....


"Depa anggap hang ni macam mak-mak depa kot....Tu yang tak rasa malu nak cerita"


Oh ya...memang betul kot.....hehehe saya memang suka melayan budak-budak tu....Waktu luar kelas bila dah habis waktu mengajar, saya boleh jadi seperti kawan kepada anak-anak murid saya....Boleh berloyar buruk, boleh bergurau, bercerita apa saja....Tapi dalam kelas, kalau main-main, tak buat kerja sekolah siaplah kena denda hehehe....Tapi adatlah budak-budak, kalau kena marah pun sekejap saja dah lupa, dan esoknya ulang lagi buat kesalahan yang sama.....Dan budak-budak ni manja juga sebenarnya....

Walaupun saya belum lagi ada anak sendiri, tapi saya sangat sukakan budak-budak....Especially yang baru pandai bercakap, uish memang saya suka sangat layan....Suka tengok imaginasi budak-budak bila dia bercakap dan bercerita....Kalau dia pandai berimaginasi maknanya otaknya berkembang.....




Waalupun kadang-kadang anak-anak murid saya buat saya rasa bengang (sebab tak siapkan kerja sekolahlah, tak bawa bukulah, tak dengar cakaplah, main-main dalam kelaslah atau pun bagi jawapan yang bukan-bukan dalam exam seolah-olah saya tak pernah ajar pula....dan macam-macam perangai lagilah) tapi, keletah mereka sebenarnya menghiburkan....

Setiap hari ada saja perkara baru yang akan berlaku....Just get ready...=)



No comments:

Post a Comment

Terima Kasih Sudi Komen....=)

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...