Sunday, May 13, 2012

TTC : Buah Zuriat....Err Apakah???

Assalamualaikum semua.....

Pernah dengar tak buah zuriat? hehe nama macam pelik ja kan? Tapi sangat bagus untuk siapa-siapa yang sedang berusaha nak dapatkan zuriat....Kalau siapa yang tak pernah tengok buah ni, meh saya tunjuk macam mana rupa buah ni....




Buahnya keras, wangi macam gula melaka kot....Saya dapat dari seorang kakak yang pergi ke Mekah bulan 12 tahun lepas...Thank You kak Jamaliah!! hehe sibuk sangat sampai tak sempat nak proses buah ni...So baru-baru ni saya kerjakan buah ni...Dengan harapan misi berjaya...

InsyaAllah aminnnn...

Saya dapat 6 biji semuanya...Tapi satu saja yang saya kerjakan bulan ni...Sebiji boleh bertahan sebulan...Macam mana nak buat dengan buah ni? Ok jom kita tengok prosesnya...


Mula-mula kena kupas sabutnya dulu untuk dapatkan isirung buah zuriat ni....Tapi bukan senang ye nak dapatkan isirungnya....Penuh pancaroba nak potong....hehehe....Lepas kupas sabutnya, ada pula tempurung buah ni yang kerasnya macam tempurung kelapa....Di dalam tempurung tu baru ada isirung yang disalut dengan satu lagi lapisan tempurung yang keras juga....Bila dah potong baru nampak isi yang putih macam isi kelapa tetapi keras macam batu!

Hah buah ni memang keras dari luar sampai dalam....


Tapi itu cara yang saya buat masa pertama kali dapat buah ni awal tahun lepas....Tak tahu lagi macam mana nak buat....Bila dah ada pengalaman, kali ni saya guna pisau Rambo...hehe pisau yang matanya tajam-tajam macam gergaji...Saya gaji terus dari sabut sampai tembus ke tempurung yang pertama.....




Ha nampak tak? Satu dah nampak isi dalam....Tapi salah budget potong di tepi pula....Kena gaji lagi sampai boleh ambil isinya....Bila dah dapat, kena potong isinya kecil-kecil....

Nampak tak putih saja isi dalam buah zuriat ni....




Kemudian saya rebus isirung buah zuriat ni sahaja....Warna air buah zuriat ni macam air teh yang kurang teh....hehehe....Rasanya macam air masak saja....Saya dan suami sama-sama minum....Kongsi dalam gelas yang sama, minum sorang separuh  =)...Bukan untuk perempuan sahaja tau....Ada juga yang panggil dengan nama buah Adam dan Hawa....Sebab tu suami dan isteri kena minum....


Oh ya, sebiji buah zuriat ni boleh direbus sehingga sebulan atau pun sehingga warna airnya dah bertukar putih....Lebih afdal minum diantara waktu Maghrib dan Isyak sebab apa-apa ubat pun mujarab kalau diambil waktu ni....


Buah ni hanya ada di Mekah sahaja....Kalau ada siapa-siapa yang ke Mekah bolehlah kirim....Ada juga saya baca di internet, ada yang menjual buah ni di sini....Tapi harga yang tak masuk akal....Walaupun kita yang berusaha nak dapatkan zuriat ni nak cuba macam-macam cara dan petua, tapi janganlah sampai desperate sangat nak membeli apa-apa saja yang dijual dengan harga yang bukan-bukan....Rugi duit dan rugi masa....Last-last kecewa....

Ingat dalam hati....Akan sampai masanya.....=)



2 comments:

  1. salam..kami menjual buah zuriat yg diposkan terus dr madinah... hanya rm40-10biji..hrga dh termasuk pos..
    emel ke farawayshoppe@gmail.com utk order ye.. =)
    salam..

    ReplyDelete
    Replies
    1. wslm..thanks sebab sudi share di sini..In shaa Allah, ada rezeki, adalah yang akan order..=)

      Delete

Terima Kasih Sudi Komen....=)

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...