Monday, April 22, 2013

Buah Nam Nam Atau Buah Katak Puru?

Assalamualaikum semua..



Pernah dengar nama buah ni? Atau pernah makan buah ni? Tak pernah? Ok, hari ni saya nak kongsikan dengan anda semua buah yang dah jarang nak jumpa ni..Masuk dalam geng spesis terancam dah kot..Buah ni dipanggil buah Nam Nam di bahagian Utara Malaysia dan buah Katak Puru di sebelah Pantai Timur Malaysia..Betul tak maklumat yang saya dapat ni? Kalau ada yang tahu tentang buah ni bolehlah share di bahagian komen ya..



Nama saintifik bagi buah ni ialah Cynometra Cauliflora..Ha tu dia namanya..Rasanya masam kelat sikit..Yang saya beli di pasar malam ni dah separuh masak, jadi rasanya kurang masam..Ada rasa lemak manis sikit..Dah lama saya tak makan buah ni..Tup-tup terjumpa di pasar malam hari Sabtu di Bayan Lepas..Lima biji ni harganya RM 3.00..



Nampak tak rupanya yang macam katak puru tu? huhuhu




Suami saya suruh potong dan cicah dengan kicap dan gula..Sedap!!! Tapi awas ya, jangan makan banyak-banyak sangat, nanti sakit perut..(^^)..Oh ya, air rebusan pucuk muda daun Nam Nam dikatakan boleh digunakan sebagai salah satu ubat untuk penyakit kencing manis dan kuruskan badan..wALLAHualam..

No comments:

Post a Comment

Terima Kasih Sudi Komen....=)

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...