Monday, April 29, 2013

Nasi Tomato Iman Yang Sedap!

Assalamualaikum semua..



Pernah dengar jenama Iman? Jenama Iman keluaran Bumiputera ni dah lama bertapak dalam industri perencah segera..Anda boleh rujuk DI SINI..Saya terjumpa perencah nasi tomato jenama Iman di Tesco..Saya nak try buat nasi tomato guna perencah ni..Disebabkan suami saya ada belikan beras Basmathi, jadi sesuai sangatlah nak buat nasi tomato..Maka terhasillah nasi tomato saya pada hari Ahad kelmarin..




Senang dan mudah sangat nak buat nasi tomato ni bila dah ada perencah yang dah siap ni..Teringin nak masak macam-macam, nak makan sedap-sedap, tapi nak yang senang masak..Maklumlah cepat masak, jimat sikit masa di dapur..Zaman moden ni dah ada semua perencah segera, pilih saja yang mana satu nak masak..Tinggal 'perencah' rajin dengan malas saja tak ada jual yang segera..(^^)






Disebabkan semua dah ada dalam perencah tu, jadi saya cuma sediakan bahan tumis saja..Saya tumis bawang merah, bawang putih, halia, kulit kayu manis, bunga cengkih dan bunga lawang guna planta..Bila dah kuning sikit saya masukkan dalam rice cooker..Saya masukkan 2 cawan beras Basmathi yang dah dibasuh bersih..Saya taburkan kismis hitam segenggam..Masukkan air 3 cawan, gaul sikit supaya semua bahan sebati dan masak..



Inilah hasilnya..Warnanya agak merah sikit, tapi cahaya dari lampu kot buat nasi tomato saya nampak macam pucat..Tapi rasanya memang sedap..Bukan nak puji diri sendiri, tapi sedap sebab bahan-bahan perencah tu dah cukup semua rasa..Memang terbaiklah perencah nasi tomato Iman!!!







Saya buat nasi tomato ni bersama ayam masak merah sos tiram, acar timun lobak merah dan air asam kerisik..






Suami saya pesan, jangan masak macam ni selalu, sebab takut kami dua-dua gemuk!!! (^^)



No comments:

Post a Comment

Terima Kasih Sudi Komen....=)

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...