Saturday, June 23, 2012

Anak Murid Kenyit Mata Pada Cikgu

Assalamualaikum semua....


Saya tengah mengajar di kelas tingkat bawah tepi tangga....Tiba-tiba ada murid lelaki lalu dan panggil saya....Saya ingat ada murid nak sampaikan apa-apa pesanan dari pejabat atau pun apa....Saya pun stop sekejap mengajar dan paling pada budak tu....


Sekali dia wink! kenyit mata pada saya dan sengih dengan muka bangga....Terus jalan dan naik tangga nak ke tingkat atas....Saya terkedu seminit....Budak ni memang melampau....Saya tak pernah ajar dia, tak pernah bergurau dengan dia, tak pernah bercakap dengan dia, tak pernah take care pasal dia, tak pernah rapat dengan dia, tup-tup kenyit mata pula pada saya....



Saya rasa terganggu dengan situasi tu...Mungkin ada yang kata, alah biasalah tu budak-budak nak bergurau...Tapi NO...Budak tu bukan kategori yang suka kacau orang dan usik-usik kawan-kawan...Apatah lagi cikgu...Dia pendiam...Tapi berani dia buat macam tu...Entah kenapa....


Budak baru meningkat usia ni, patut dibentuk untuk jadi budak yang tahu hormatkan orang yang lebih tua....Perlu diajar mana yang boleh dan tak boleh dibuat....Ada kes di sekolah yang berkaitan dengan kes-kes yang lebih kurang....Dari bergurau jadi serius sampai melibatkan ibu bapa, JPN dan polis....Huishhh macam jahat saja murid-murid di sekolah saya kan?


Hehehe taklah, budak-budak tu semua ada macam-macam fiil...Isu kecil saja, tapi dibesar-besarkan...Ok, stop, tak boleh cerita lebih-lebih...Tapi saya tak nak budak tu jadi macam kes-kes tu la....So, saya bagi tahu pada cikgu disiplin....


Tup-tup perhimpunan pagi esoknya, semua murid diberi 'syarahan percuma' oleh cikgu disiplin....Tentang murid yang tak hormatkan cikgu dan macam-macam lagilah....Budak tu pun dipanggil dan diberi 'kaunseling percuma'....Aduhhh menangis juga....


Waktu nak balik, murid tu datang jumpa saya...Dia cakap dia minta maaf dan tak sengaja...Saya tanya kenapa dia buat macam tu....Dan jawapan dia, "Mata saya masuk habuk"....Aduila budak oiiiii....Cikgu tau nak bezakan macam mana mata masuk habuk dengan mata gatal nak kenyit....


Saya cuma pesanlah pada dia, jangan buat lagi pada mana-mana cikgu pun....Cuba hormat cikgu sebagai cikgu dan bukan sebagai kawan....Saya malas nak cakap lebih-lebih....Niat cuma nak bagi dia tak terjebak nak buat perkara yang lebih daripada tu saja.....Harap-harap dia ingat....


No comments:

Post a Comment

Terima Kasih Sudi Komen....=)

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...