Wednesday, June 13, 2012

Pulau Pinang Dilanda Jerebu Sederhana

Assalamualaikum semua....

'Pulau Pinang dilanda jerebu sederhana


GEORGE TOWN: Beberapa kawasan di sekitar Pulau Pinang di sini dilanda jerebu tahap sederhana dengan bacaan indeks pencemaran udara (IPU) sekitar 65 hingga 76 hari ini.

Menurut laporan laman web Jabatan Alam Sekitar (JAS), bacaan IPU di kawasan Seberang Jaya mencatatkan 72 pada jam 7 pagi dan meningkat kepada 76 pada jam 11 pagi dengan jarak ketampakan tujuh kilometer.

IPU di Perai pula mencatatkan bacaan 66 pada jam 7 pagi dan 70 jam 11 pagi, di USM (65) pada jam 7 pagi dan 67 pada jam 11 pagi, masing-masing merekodkan jarak ketampakan enam kilometer.

Sementara itu, Pengerusi Jawatankuasa Kesihatan, Kebajikan dan Alam Sekitar negeri, Phee Boon Poh ketika dihubungi Bernama berkata, jerebu yang melanda Pulau Pinang sejak dua hari lepas berpunca daripada pembakaran terbuka di beberapa kawasan negeri di utara.

"Keadaan jerebu ini diburukkan lagi dengan cuaca panas dan tidak hujan sejak beberapa hari lepas, tetapi saya percaya masalah ini (jerebu) hanya sementara waktu dan akan kembali pulih dalam tempoh terdekat," katanya. - Bernama'
Ok, berita di atas saya terbaca di Harian Metro...Hmm patutlah dah dua tiga hari nampak macam berkabus saja...Bila keluar rumah pun cepat panas dan tekak cepat rasa dahaga dan kering...Musim panas pula kot sekarang ni...Mesti kena bawa air kalau nak kemana-mana ni....
Penyakit bila jerebu ialah demam, batuk, sakit tekak, pedih mata dan banyak lagi....
So hati-hati...

No comments:

Post a Comment

Terima Kasih Sudi Komen....=)

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...