Wednesday, June 20, 2012

Hantu Laksa Penang!

Assalamualaikum semua....

Tiba-tiba rasa nak buat entry tentang hantu laksa Penang ni...Sebab apa? Sebab ada semangkuk laksa di tepi saya ni (^^)...Laksa yang dijual di Jelutong...Memang sedap! Siapa peminat laksa Penang?


laksa Padang Broom

Saya dah rasa laksa dari macam-macam negeri, tapi tak boleh nak makan....Tak kena dengan tekak dan selera kot....Dari kecil memang saya sukakan laksa....Tak kiralah siapa yang buat, semua saya makan....Tapi bila dah besar sikit, barulah demand laksa mana yang sedap, laksa mana yang kurenggg....


Disebabkan suka sangat laksa, saya sanggup belajar buat laksa daripada arwah mak saya....Sekarang kalau setakat nak buat laksa tu no hal la....InsyaAllah....Saya buat ikut selera sayalah, macam sedap....Tak tahulah kalau orang lain rasa tak sedap....hehehe...Janji saya kenyang...(^^)


Dulu saya buat kuah laksa, guna ikan kembung....Disebabkan leceh nak kena rebus dulu, kemudian asingkan isi dengan tulang sebelum blend, saya guna ikan sardin dalam tin saja....Rasanya sedap juga....Tak payah susah-susah nak rebus-rebus....Masukkan terus dalam periuk....Tak kotor dan tak bau ikan pun....


Waktu saya di Sarawak dulu, ada saya buat laksa Penang untuk jamu kawan-kawan di sekolah saya...Lega sebab kawan-kawan saya sudi makan....Punyalah semangat nak jamu, sanggup beli laksa dari Penang, bawa balik sana dan buat kuah guna ikan sardin saja....Sekolah pedalaman, susah nak cari ikan kembung fresh.... 


Ok, jom layan tengok gambar-gambar laksa Penang yang saya ambil dari encik Google....

malaysia.com
pendambamawar.blogspot
siapalebihtahu.blogspot
izanman.fotopages.com

embunmenitis-yaya.blogspot.com



Ada yang teringin dan terliur? Cepat cari laksa!! Mujur saya tengah makan laksa....Kalau tak, memang entry ni tak sempat siap, saya dah ajak suami saya cari laksa....


Memang hantu laksa....(^^) 
























No comments:

Post a Comment

Terima Kasih Sudi Komen....=)

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...